20 October 2011

Koliko poznajemo naša potrošačka prava?





Sigurno ste se bezbroj puta našli u situaciji da reklamirate robu ili uslugu čijim kvalitetom niste bili zadovoljni. Pogotovo ako je robi istekao rok ili ste uzeli neki proizvod koji je od fabrike do prodavnice, zbog načina transporta i tretiranja, stigao da se pokvari.

I kada ste reklamirali sigurno ste u velikom broju slučajeva naišli na odgovoro prodavca da oni ili ne primaju reklamacije ili kažu da vam neće vratiti novac, već za taj iznos koji ste dali za reklamirani proizvod morate uzeti neku drugu robu....

I meni se to puno puta desilo.

U savremenom svetu i ova oblast je uređena zakonima koji definišu prava i obaveze svakog pojedinca u potrošačkom društvu. Nedavno je i kod nas usvojen zakon o zaštiti potrošača, kog u celini možete pročitati na adresi:

http://www.retailserbia.com/20080313112/zakoni-i-propisi/srbija-zakon-zastita-potrosaca.html

U velikom broju slučajeva kupci su ti koji su obmanuti: Zakon to jasno definiše:


Pod obmanjujućim poslovanjem, u smislu ovog zakona, smatra se poslovanje trgovca kojim navodi potrošača da donese ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo, tako što mu daje netačna obaveštenja ili na drugi način dovodi ili preti da dovede prosečnog potrošača u zabludu u pogledu:
1)    postojanja ili prirode proizvoda;
2)    osnovnih obeležja proizvoda koja se odnose na dostupnost, prednosti, rizike, način izrade, upotrebu, dodatke koji prate proizvod, pomoć koja se potrošačima pruža posle prodaje i postupanje po njihovim pritužbama, način i datum proizvodnje ili pružanja usluge, isporuku, podobnost za upotrebu, način upotrebe, količinu, specifikaciju, državu proizvodnje i državu porekla žiga, očekivane rezultate upotrebe ili rezultate sprovedenih testova ili provera;
3)    obaveza trgovca i obima obaveza, razloga za određeno tržišno postupanje i njegove prirode, označavanja ili ukazivanja na lice koje posredno ili neposredno podržava ili preporučuje trgovca ili proizvod;
4)    cene ili načina na koji je obračunata ili postojanja određenih pogodnosti u pogledu cene;
5)    potrebe za servisiranjem, delovima, zamenom ili popravkom;
6)    položaja, osobina ili prava trgovca ili njegovog zastupnika koji se odnose na njihov identitet ili imovinu, kvalifikacije i status, svojinskih i prava intelektualne svojine kojima raspolažu, nagrada ili priznanja koja su primili;
7)    prava potrošača, uključujući pravo na zamenu stvari ili vraćanje novca ili rizika kojima može da bude izložen.
Obmanjujuće poslovanje obuhvata i stvaranje opšteg utiska kojim se prosečni potrošač navodi da donese ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo, bez obzira na tačnost obaveštenja koja su mu data.
Obmanjujuće poslovanje postoji ako trgovac, uzimajući u obzir sve okolnosti konkretnog slučaja, navodi ili preti da navede prosečnog potrošača da donese ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo, tako što:
1)    oglašava proizvod, uključujući upoređujuće oglašavanje i time otežava razlikovanje proizvoda od drugih proizvoda, žigova, naziva drugih proizvoda ili oznake konkurenta;
2)    krši odredbe kodeksa ponašanja kojem je pristupio.


Da li se prepoznajete u nekoj od ovih situacija?

Statistike kažu da veliki broj građana ne poznaje svoja osnovna potrošačka prava. Takođe, veliki broj trgovaca izbegava da da garanciju i izda fiskalni račun za izvršenu uslugu ili prodatu robu.

Iz potrošačkih organizacija kažu da treba uvek tražiti fiskalni račun i insistirati na garantnom listu. Jer su upravo najveća kršenja potrošačkih prava prilikom kupovine malih kućnih aparata, bele tehnike, računata ili audio i video opreme.



Moj savet je da što bolje proučite zakon o zaštiti potrošača pre nego što krenete u neke naredne kupovine.

Jer u današnje vreme puno je prevaranata. Na žalost...

Evo i priloga TV B92 koji obrađuje temu: Na šta se sve žale potrošači.


No comments:

Post a Comment